Koninklijk Atheneum 1 Brugge Centrum

Triomf in Amsterdam, onze 2e debatwedstrijd!

20 februari 2019

Het is algemeen bekend dat een verslagschrijver zich neutraal en teruggehoudend moet opstellen wanneer hij vertelt over een gebeurtenis. Dat komt de geloofwaardigheid ten goede, zo heet het. Maar weet je, dat kan ons nu even helemaal niks schelen. Want onze leerlingen hielden vrijdag een heuse triomftocht in Amsterdam. Ze plantten de figuurlijke KA-vlag op de middenstip van het Sint-Nicolaaslyceum en gaven aan iedereen hun visitekaartje af.

Er waren opnieuw 2 debatteams waarbij deze keer het geraas van hun argumenten het geknik van hun knieën overstemden. In Amsterdam werd duidelijk dat hun koudwatervrees plaats maakte voor dapperheid en ze hun angst om te spreken inruilden voor zegedrang. En het is waar, elke geschiedschrijver vertelt zijn eigen geschiedenis, maar evenzeer de overwinnaar schrijft de geschiedenis. Beide teams, die elk nog maar aan hun tweede wedstrijd deelnamen, hebben 2 van de 3 debatten gewonnen…. Gefeliciteerd dus aan beide teams: Daan Huysmans, Eva Müller, Ina Lambrini, Zoë Vanbeylen en Ellen Vanmassenhove voor het ene team, Isolde Sierens Jasmine McGuinness, Jonas Vanhecke en Yara Debruyne voor het andere team. Ze debatteerden onder andere over volgende stellingen:

  • Het dragen van niet-dodelijke wapens als tasers en pepperspray moet legaal worden.
  • Klimaatspijbelaars moeten verplicht nablijven om hun leermomenten in te halen.
  • Alle plastische chirurgie met acceptable medische risico’s moeten door de overheid terugbetaald worden.

Tegelijk namen de leerlingen Tessa Westijn en Ian Dewitte voor de eerste keer deel aan de retoricacompetitie. In die competitie krijgen ze verschillende opdrachten waarbij ze telkens een speech van drie minuten moeten geven. Tessa beet de spits af met een speech over het citaat ‘Waarom zenden de goden steeds hun zonen uit?’ Ian kreeg de opdracht een afscheidsspeech te brengen en kon kiezen uit onder andere volgende onderwerpen: afscheid nemen van Groot-Britannië, kleine hondjes, winter in Nederland, Valentijdsdag, enz). Hij koos ervoor om afscheid te nemen van ‘seksuele opvoeding’ en wou die meteen vervangen door praktijklessen, gegniffel bij het publiek.

Groot was de verrassing toen beide leerlingen derde eindigden op 15 duo’s, opnieuw een ongelooflijk knappe prestatie.

De anders immer ratelende leerkrachten Nederlands werden voor één keer stil, trots zagen ze dat het goed was.