Koninklijk Atheneum 1 Brugge Centrum

Debatwedstrijd in Gent op 10 februari: een nieuwe lichting kritische burgers komt eraan

21 februari 2018

Kill them with a smile, zo besloot presentator en dagvoorzitter, Dicky Antoine, het instructiemoment net voor de debatwedstrijd zou starten. Het is ondertussen een jaarlijks terugkerende activiteit aan ons Atheneum: leerlingen trainen regelmatig op woensdagnamiddag voor een deelname aan de Benelux Debatcompetitie. Ook dit jaar was er een team van debaters die onze school vertegenwoordigde op de debatwedstrijd in Gent op zaterdag 10 februari.

De Debatunie, een Nederlands-Vlaams initiatief, slaagde er opnieuw in om heel wat leerlingen samen te brengen. Maar liefst twaalf scholen uit Vlaanderen en Nederland met meestal meerdere teams, gingen in debat met elkaar. Zoals gebruikelijk kunnen de leerlingen 1 stelling thuis voorbereiden, de andere stellingen vernamen ze ter plaatse, waarna ze 15 minuten voorbereidingstijd kregen.

Ons team, bestaande uit de leerlingen Bert Ceux, Nemo Dedeene en Maarten Rycx, deed het voortreffelijk. Ze wonnen twee van hun drie wedstrijden en eindigden net naast het podium. Ze mochten trouwens alles uit de kast halen met stellingen als:

  • E-sports moeten onderdeel worden van de Olympische Spelen. (kon thuis voorbereid worden)
  • Gebouwen die langer dan twee jaar leeg staan moeten legaal bewoond kunnen worden door krakers
  • Het percentage vrouwen in directies moet verplicht overeenkomen met het percentage vrouwen in de sector

Debatteren is een complexe vaardigheid, die ook in het latere leven van leerlingen een bijzonder nuttige troef zal blijken. De leerlingen moeten op een onderbouwde manier hun mening geven en weten wanneer ze moeten zwijgen en luisteren. Maar daarnaast moeten ze vooral zelf gestructureerd een argumentatie opzetten en de argumenten van hun tegenstander kunnen doorprikken.

Leerlingen die regelmatig debatteren kunnen beter redeneren, argumenteren en ontwikkelen meer spreekdurf. Vanaf volgend jaar wordt debatteren ook in de eindtermen van het secundair onderwijs opgenomen (onderdeel Burgerschapszin).

De docenten van het Koninklijk Atheneum blijven zich inzetten om van de leerlingen kritische burgers te maken, die klaargestoomd worden voor de steeds complexer wordende maatschappij van de 21e eeuw.

Ten slotte, is het nog fijn om te kunnen melden dat een aantal oud-leerlingen en ex-debaters (Marthe Delodder, Gaëlle Ryckx, Allegra Decuyper, Yasmine Bader, Bert Cappon, Liesje Mertens en Nona Perneel) deel uitmaakten van de diverse jury’s.

Dick Lierman en Dicky Antoine (leraren Nederlands en stichtende leden van de Debatunie, partner van de Taalunie)